Välkommen till en av Skillpartners utbildningsmoduler inom Sälj. Flexibla utbildningslösningar utformade för att passa dina förutsättningar i den dagliga verksamheten.
Introduktion: Utbildningsmodulen “Bemästra invändningar och avslut” är en utbildningsmodul med inriktning sälj inom matchning. Utbildningen “Bemästra invändningar och avslut” syftar till öka kunskapen kring olika avslutningsmetoder och invändningar som kan uppstå under möten. Modulen ger information om hur du på ett professionellt sätt i ditt uppdrag kan bemöta, förstå och hantera invändningar för att skapa trygga och långsiktiga samarbeten.
Syfte och mål: Utbildningen syftar till att ge konkreta verktyg, kunskap och strategier kring hanteringen av invändningar och avslutsmetoder. Målet är att skapa ökade förutsättningar för långsiktiga samarbeten med ett huvudfokus kring kompetensmatchning.
Anpassning: Tänk på att anpassa utbildningen efter dina behov och förutsättningar. Rådgör med din chef vid funderingar kring att göra övningarna enskilt eller i grupp. Använd de verktyg som erbjuds på ett sätt som passar dig och din personlighet. Utmana dig själv och ta stöd av dina kollegor för att utvecklas tillsammans.
Utbildningsfilm – Bemästra invändningar och avslut Del 1
Den första delen är inriktad på vad det konkret innebär att “gå på avslut” och kommer olika avslutsmetoder beroende på situation och din stil och personlighet som säljare. Tidsåtgång – 23 minuter
Övningsuppgift – Dina metoder för avslut
Arbeta med att utveckla din verktygslåda kopplat till avslutningsmetoder baserat efter din roll. Avsätt tid eller kombinera övningen med det dagliga arbetet.
Diskussionsuppgift – Hämta accept och ta nästa steg framåt
Avsätt tid med en kollega eller arbetsgruppen för att diskutera hur man internt jobbar med att “gå på avslut” och be om affären kopplat mot kunder, deltagare och internt inom företaget.
Här finns tillgång till samtligt kursmaterial i filformat:
Bemästra invändningar och avslut – Del 1
Utbildningsfilm – Bemästra invändningar och avslut Del 1
Den första delen är inriktad på vad det konkret innebär att “gå på avslut” och kommer olika avslutsmetoder beroende på situation och din stil och personlighet som säljare.
Tidsåtgång – 13 minuter
Du kan pausa pågående utbildning och även gå tillbaka när du vill för att uppdatera dina kunskaper. Använd gärna kapitelförteckningen om det är något särskilt stycke du vill gå tillbaka till och lyssna på igen.
Övningsuppgift – Bemästra invändningar och avslut, Del 1
Introduktion: När du är i möte med en kund är målet att en överenskommelse ska ske och att ni kommer vidare till nästa steg. Du har bokat mötet och det är ditt jobb att driva processen framåt. Att få till ett avslut bör finnas med dig i bakhuvudet redan från start. När du börjar få känslan att kunden är redo att komma till beslut är det dags att be om affären, att gå på avslut.
Det finns många olika sätt och metoder för att be om affären och att “gå på avslut”. Vilket sätt som passar bäst varierar beroende på kunden, känslan i mötet och på dig som säljare. Vi har i utbildningen presenterat några olika varianter att inspireras av och experimentera med. Vissa av dom här metoderna kanske du redan använt, medvetet eller omedvetet i dina möten?
I den här övningen kommer du att välja ut de avslutsmetoder som känns mest aktuella för dig och bygga en “verktygslåda” anpassad till just dig och din roll.
Syfte och mål: Syftet med övningen är att med din erfarenhet och kunskap från branschen omvandla avslutninmetoderna till konkreta verktyg för dig att ha med i dina möten. Det kan vara svårt att i förväg veta vilken avslutningsmetod som kommer vara mest lämplig i ett möte, men genom att förbereda sig och ha en mental “verktygslåda” med exempel kommer man vara mer förberedd och kunna fokusera på att ta in signalerna från själva mötet.
Genomförande: Övningen genomförs självständigt eller med en kollega i samband med förberedelsen inför ett möte tillsammans med en ny eller gammal kund/arbetsgivarkontakt. Testa sedan dina avslutmetoder i mötet och reflektera över vilket utfall du fick. Tänk på att välja fler än en avslutningsmetod att jobba med för att bli mer flexibel till känslan i mötet. Övningen är fördelad i tre delar.
Ont om tid? Att göra något är bättre än att göra inget. Om du upplever det svårt att hitta eller att skapa tiden för övningsuppgiften i sin helhet finns en förenklad variant av övningen i slutet av detta kursmaterial.