Välkommen till en av Skillpartners utbildningsmoduler inom Matchning. Flexibla utbildningslösningar utformade för att passa dina förutsättningar i den dagliga verksamheten.
Introduktion: I denna utbildningsmodul fördjupar vi oss i intervjuprocessen. Vi går igenom hur vi kan föra in ett tankesätt och perspektiv som sätter kund- och kandidatupplevelse i fokus och hur vi kan använda oss av processer som vi själva kontrollerar för att påverka upplevelsen.
Modulen ger dig information om hur du kan planera och genomföra intervjuer i dina uppdrag så att du på ett professionellt sätt kan stötta arbetsgivare och skapa en rättvis och trevlig upplevelse för deltagaren eller kandidaten. Kopplat till intervjufasen vill vi även mer allmänt belysa vikten av kund- och kandidatnöjdhet i organisationens processer och påbörja en dialog om hur denna del kan utvecklas inom den egna organisationen och arbetsgruppen.
Syfte och mål: Utbildningen syftar till att ge konkreta verktyg, tips och strategier kring hur du med arbetsgivare och kollegor kan planera och genomföra strukturerade intervjuer. Utbildningen en professionell intervjufas syftar även till öka kunskapen och förståelsen om intervjun under rekryteringsprocessen. Målet är att skapa en praktiskt förståelse kring intervjufasen och ge förutsättningar att planera, genomföra och utvärdera denna del i en rekryteringsprocess utifrån ett perspektiv på kund- och deltagarnöjdhet.
Anpassning: Tänk på att anpassa utbildningen efter dina behov och förutsättningar. Rådgör med din chef vid funderingar kring att göra övningarna enskilt eller i grupp. Använd de verktyg som erbjuds på ett sätt som passar dig och din personlighet. Utmana dig själv och ta stöd av dina kollegor för att utvecklas tillsammans.
Utbildningsfilm – En professionell intervjufas
Under utbildningsfilmen går vi igenom intervjuprocessens olika delar samt vilka förutsättningar som behövs för att planera, genomföra och utvärdera denna del i en rekryteringsprocess utifrån ett perspektiv på kund- och deltagarnöjdhet Tidsåtgång – 20 minuter
Övningsuppgift – Kartlägg intervjufasen
Övningen syftar till att få ökad förståelse för hur vi kan stötta arbetsgivare under intervjufasen ur ett kandidat- och kundperspektiv.
Diskussionsuppgift – Kund och kandidatupplevelsen
Avsätt tid med en kollega eller arbetsgruppen för att diskutera hur man tänker kring och arbetar med frågan kandidat- och kundupplevelse i era intervjuprocesser.
Extramaterial
Frågor och feedback
Vänligen kontakta aktuell kontaktperson på Skillpartner vid frågor eller funderingar kopplat till utbildningen och de verktyg som erbjuds. Vi välkomnar feedback, dela gärna med dig!
Här finns tillgång till samtligt kursmaterial i filformat:
En proffesionell intervjufas
Under utbildningsfilmen går vi igenom intervjuprocessens olika delar samt vilka förutsättningar som behövs för att planera, genomföra och utvärdera denna del i en rekryteringsprocess utifrån ett perspektiv på kund- och deltagarnöjdhet.
Tidsåtgång – 20 minuter
Du kan pausa pågående utbildning och även gå tillbaka när du vill för att uppdatera dina kunskaper. Använd gärna kapitelförteckningen om det är något särskilt stycke du vill gå tillbaka till och lyssna på igen.
Övningsuppgift – En professionell intervjufas
Introduktion:
När vi pratar om intervjufasen i en rekryteringsprocess utgår vi från följande delar:
Sett till de här tre delarna så finns det möjlighet för dig att dela in och strukturera dina intervjuer för att skapa en intervjufas som upplevs planerad och genomtänkt av både arbetsgivare och deltagare.
Din roll är att bidra med kunskap och struktur vare sig det är telefonintervjuer, snabbintervjuer eller konventionella intervjuer. Genom att dela in intervjufasen i ett före, under och avslutande skede och ha kunskap om dessa delar kan stötta i dina egna och arbetsgivarens intervjuer för att förbättra förutsättningarna för när kandidater och arbetsgivare möts. Se arbetsgivaren som en kund och deltagarna som potentiella kandidater till uppdraget. Utifrån det skapas en process där kandidaten kommer till sin fulla rätt och där arbetsgivaren får stöd och rätt verktyg att kunna genomföra intervjuer på ett hållbart sätt.
Syfte och mål: Syftet med övningen är att praktiskt omsätta kunskaperna om hur en intervjuprocess kan struktureras och att implementera lämpliga delar i det dagliga arbetet för att skapa processer som är och upplevs professionella och genomtänkta av både deltagare och arbetsgivare.
Genomförande: Övningen genomförs genom en kartläggning av ett kommande rekryteringsuppdrag där du ska stötta kunden under intervjuskedet. Övningen kan genomföras individuellt eller tillsammans med en kollega. Använd nedanstående punkter för att påbörja en kartläggning av intervjuprocessen enligt delarna före, under och efter.
Ont om tid? Att göra något är bättre än att göra inget. Om du upplever det svårt att hitta eller att skapa tiden för övningsuppgiften i sin helhet finns en förenklad variant av övningen i slutet av detta kursmaterial.
Med stöd från teorin och utbildningsvideon i modulen, kommer du nu få reflektera och fundera kring hur du generellt brukar stötta arbetsgivare vid intervjufasen i nuläget och hur du skulle vilja utveckla processen.
Utifrån perspektivet kund- och kandidatupplevelse, vilka steg kan läggas till, utvecklas eller till och med tas bort.
Utgå ifrån de tre delarna före, under och efter för att kartlägga din process. Få en tydlig bild över din egna struktur och vilka moment som generellt ingår när du stöttar en arbetsgivare under intervjufasen.
Vilka förberedelser genomför du innan intervjuerna ska genomföras?
När du förberett dig inför en kommande intervju, reflektera över följande:
Utifrån perspektivet kund- och kandidatupplevelse, hur påverkas upplevelsen för kunden och kandidaten inför intervjun?
Gå igenom följande frågor, gärna i samband med genomförandet av en intervjuprocess:
När du genomfört din intervju/dina intervjuer, reflektera över följande:
Utifrån perspektivet kund- och kandidatupplevelse, hur påverkas upplevelsen för kunden och kandidaten under intervjun?
Gå igenom följande frågor efter att du genomfört en komplett intervjuprocess med både förberedelser och genomförande:
Utifrån perspektivet kund- och kandidatupplevelse, hur påverkas upplevelsen för kunden och kandidaten efter intervjun?
1. Förbered inför en intervju med deltagare kopplat till ett uppdrag
2. Genomför intervjun
3. Följ upp efter intervjun
Utifrån perspektivet kund- och kandidatupplevelse:
Hur påverkas upplevelsen för kunden och kandidaten genom intervjuprocessen? Vad fungerar bra och vad vill du utveckla?
Diskussionsuppgift – En professionell intervjufas
Introduktion: Vi hjälper deltagare och arbetsgivare att hitta varandra och vi har mycket att vinna på att samtidigt leverera en konkurrenskraftig tjänst till alla inblandade parter. Vi vill skapa samarbeten som är värdeskapande över en längre tid och leverera en positiv upplevelse för både deltagare och arbetsgivare, som gör att de vänder sig till oss även nästa gång de har ett kompetensbehov, och rekommenderar oss till andra.
Syfte och mål: Syftet med denna övning är att börja reflektera över hur man själv och inom organisationen arbetar med kund- och kandiatupplevensen inom ramen av att vara en rekryteringspartner. Målet är att genom dessa reflektioner över kund- och kandidatupplevelsen kunna identifiera delar som är bra, delar som kan utvecklas eller delar som eventuellt behöver implementeras.
Genomförande: Övningen utgår ifrån utvalda frågeställningar som kan genomföras genom diskussion i grupp, med en kollega, medarbetare eller chef. Man kan även genomföra övningen individuellt som en reflektionsuppgift. Alternativt som en kombination av de båda, att man först på egen hand reflekterar och sedan tar med sina reflektioner och delar dessa tillsammans med arbetsgruppen.
Ont om tid? Att göra något är bättre än att göra inget. Om du upplever det svårt att hitta eller att skapa tiden för diskussionsuppgiften i sin helhet finns en förenklad variant av övningen i slutet av detta kursmaterial.
Reflektera över hur arbetet med kund- och kandidatupplevelsen ser ut idag och vilka eventuella insatser som kan genomföras för att utveckla denna delen. Med en kund menar vi arbetsgivare eller motsvarande samarbetspartners. Med en kandidat menar vi en deltagare eller annan arbetssökande som presenteras som en relevant kandidat till en tjänst.
I första delen av reflektionsövningar kommer frågeställningarna vara med utgångspunkt från kunden, i andra delen är utgångspunkten från kandidaten.
Med utgångspunkt från kunden:
Med utgångspunkt från kandidaten:
Vad uttrycker kunderna som viktigt i en rekryteringsprocess?
Vad anser du är viktigt enligt dina erfarenheter för en gynnsam rekrytering?
Hur jobbar du och din organisation idag och hur matchar det mot det som är viktigt för kunderna?
Vad skulle du vilja utveckla?
Vad uttrycker kandidaterna som viktigt i en rekryteringsprocess?
Vad anser du är viktigt enligt dina erfarenheter för en gynnsam rekrytering?
Hur jobbar du och din organisation idag och hur matchar det mot det som är viktigt för kandidaterna?
Vad skulle du vilja utveckla?
Svara på frågorna nedan för att slutföra din utbildning
Här finns allt utbildningsmaterial tillgängligt om du vill repetera någon del eller ta med dig i det dagliga arbetet. Tänk på att du när som helst även kan gå tillbaka och titta på utvalda delar av utbildningsfilmen.
Du kan efter genomförd utbildning komma att få en förfrågan om att lämna feedback. Detta är helt anonymt och vi uppskattar återkopplingen. Har du önskemål om nya utbildningar, workshops eller annat stöd material är du välkommen att dela med dig.
Imponerande! Du har genomfört utbildningen och fått samtliga rätt på valideringstestet!