Välkommen till en av Skillpartners utbildningsmoduler inom Sälj. Flexibla utbildningslösningar utformade för att passa dina förutsättningar i den dagliga verksamheten.
Introduktion: Utbildningsmodulen “Från prospekt till möte” är en utbildningsmodul med inriktning sälj inom matchning. Begreppet prospektering syftar till att ta fram och kartlägga potentiella idealkunder. Utbildningen består av två delar med fokus på prospektering av kundkontakter och hur man på ett personligt anpassat sätt kan ta sig från prospektering-fasen till konkreta bokade möten.
Att sälja inom matchning handlar om att hitta hållbara matchningar och att lyssna till behov, både hos arbetsgivare och arbetssökande. Ett bokat möte är ett viktigt steg på vägen till att ta reda på behoven som du kan hjälpa till att lösa!
Syfte och mål: Utbildningen syftar till att ge konkreta verktyg, tips och strategier kring kundbearbetning och hantering av arbetsgivarkontakter. Efter genomförd utbildning har man tagit del av kunskaper kring innebörden av prospektering av möjliga kunder samt hur man kan anpassa sina strategier beroende på olika utgångspunkter.
Anpassning: Tänk på att anpassa utbildningen efter dina behov och förutsättningar. Rådgör med din chef vid funderingar kring att göra övningarna enskilt eller i grupp. Använd de verktyg som erbjuds på ett sätt som passar dig och din personlighet. Utmana dig själv och ta stöd av dina kollegor för att utvecklas tillsammans.
Utbildningsfilm – Från prospekt till möte Del 1
Den första delen är inriktad på innebörden av prospektering och hur man kan jobba med att skapa prospekt ur tre olika perspektiv, där alla tre är anpassade för kompetensmatchning. Tidsåtgång – 23 minuter
Övningsuppgift – Att skapa prospekt
Arbeta självständigt eller tillsammans med en kollega för att kartlägga intressanta prospekt. Avsätt tid eller kombinera övningen med det dagliga arbetet.
Diskussionsuppgift – Samarbete internt
Avsätt tid med en kollega eller arbetsgruppen för att diskutera hur man internt jobbar med att knyta nya kontakter och prospektering utifrån tre perspektiv.
Extramaterial
Exempel på prospekteringsmall.
Här finns tillgång till samtligt kursmaterial i filformat:
Från prospekt till möte – Del 1
Denna utbildningsfilm är inriktad på innebörden av prospektering och hur man kan jobba med att skapa prospekt ur tre olika perspektiv, där alla tre är anpassade för kompetensmatchning. Begreppet prospekt och prospekterimg används då det är en samlingsterm för möjliga idealkunder. Inom komptensmatchning kallar vi det ofta för arbetsgivare, företag eller uppslag.
Tidsåtgång – 23 minuter
Du kan pausa pågående utbildning och även gå tillbaka när du vill för att uppdatera dina kunskaper. Använd gärna kapitelförteckningen om det är något särskilt stycke du vill gå tillbaka till och lyssna på igen.
Övningsuppgift – Från prospekt till möte, Del 1
Introduktion: När vi pratar om att kartlägga prospekt och att aktivt prospektera så kan vi jobba utifrån tre olika utgångspunkter.
Prospektering med utgångspunkt från:
Sett till de här tre utgångspunkterna, så syftar prospektering kopplat mot företag och deltagare till att generera resultat i närtid, medan prospektering med utgångspunkt i att bygga det egna varumärket att generera resultat i framtiden.
Syfte och mål: Syftet med övningen är att omsätta kunskaper inom prospektering till att kartlägga aktuella idealkunder för stärka varumärket samt skapa resultat i kompetensmatchning på kort och lång sikt. När övningen är genomförd har du en färdig prospekteringslista med möjliga idealkunder du är redo att kontakta och bygga strategi kring.
Genomförande: Övningen består av tre delar där vardera del görs på egen hand eller tillsammans med en kollega. Genomför övningen med din egen eller kontorets kandidat- eller deltagarbank som utgångspunkt och med fokus på ditt och företagets varumärke. Tidsåtgången kommer variera beroende på antal prospekt du tar fram, men sätt gärna en tidsgräns för dig själv i framtagandet av prospekten för en naturlig brytpunkt och för att komma vidare till nästa del. Övningen kan sluta med en lista med tre prospekt eller tjugo beroende på hur mycket tid du vill lägga ner.
Ont om tid? Att göra något är bättre än att göra inget. Om du upplever det svårt att hitta eller att skapa tiden för övningsuppgiften i sin helhet finns en förenklad variant av övningen i slutet av detta kursmaterial.