Välkommen till en av Skillpartners utbildningsmoduler inom Sälj. Flexibla utbildningslösningar utformade för att passa dina förutsättningar i den dagliga verksamheten.
Introduktion: Utbildningsmodulen “Sälj inom kompetensmatchning” är en utbildningsmodul med inriktning sälj inom matchning. Inriktningen mot kompetensmatchning innebär att de exempel som presenteras främst riktar sig mot företag och organisationer som aktivt matchar individer mot arbetsgivare baserat på kompetens och potential.
Utbildningen består av två delar med fokus på vad sälj innebär för oss inom matchning och vad vi konkret säljer, hur man kan använda säljverktyg för att skapa hållbara affärer och matchningar och hur man kan hitta sin egen säljprofil och sitt nuläge. Vi lyfter även den viktiga skillnaden mellan att vara en säljare, eller en “krängare”.
Syfte och mål: Utbildningen syftar till att ge konkreta verktyg, tips och strategier kring att hitta och utveckla sitt personligt anpassade sätt till coachande försäljning i det dagliga arbetet. Efter genomförd utbildning har man tagit del av kunskaper kring sälj inom matchning kopplat mot deltagaren, arbetsgivare samt internt inom organisationen, samt hur man kan anpassa sina strategier beroende på sin egen säljprofil och sin utgångspunkt som säljare.
Anpassning: Tänk på att anpassa utbildningen efter dina behov och förutsättningar. Rådgör med din chef vid funderingar kring att göra övningarna enskilt eller i grupp. Använd de verktyg som erbjuds på ett sätt som passar dig och din personlighet. Utmana dig själv och ta stöd av dina kollegor för att utvecklas tillsammans.
Utbildningsfilm – Sälj inom kompetensmatchning Del 1
Den första delen är inriktad på innebörden av sälj inom matchning. Vad är det vi konkret säljer och hur kan vi göra det på ett hållbart sätt?
Tidsåtgång – 23 minuter
Övningsuppgift – Vad innebär din roll?
Arbeta självständigt för att reflektera kring och kartlägga din arbetsroll. Våra dagar kan variera och vi stöttar arbetssökande och arbetsgivare i både högt och lågt. Vad innebär din roll i praktiken och hur skulle den kunna utvecklas. Avsätt tid eller kombinera övningen med det dagliga arbetet.
Diskussionsuppgift – Vad är det vi säljer?
Avsätt tid med en kollega eller arbetsgruppen för att diskutera vad ni internt inom organisationen konkret säljer, hur ni säljer det och på vilket sätt det ska hjälpa arbetsgivare och arbetssökande. Ett tydligt erbjudande till arbetsgivare och organisationer hjälper dig och din organisation att öka resultaten och samarbetet.
Här finns tillgång till samtligt kursmaterial i filformat:
Sälj inom kompetensmatchning – Del 1
Den första delen är inriktad på innebörden av sälj inom matchning. Vad är det vi konkret säljer och hur kan vi göra det på ett hållbart sätt?
Tidsåtgång – 23 minuter
Du kan pausa pågående utbildning och även gå tillbaka när du vill för att uppdatera dina kunskaper. Använd gärna kapitelförteckningen om det är något särskilt stycke du vill gå tillbaka till och lyssna på igen.
Övningsuppgift – Sälj inom kompetensmatchning, Del 1
Introduktion: Vår roll inom arbetet med kompetensmatchning kan se väldigt olika ut beroende arbetssätt, bolagets organisation och tidigare erfarenheter. Beroende på vart du arbetar kan din arbetstitel vara handledare, matchare, arbetsmarknadskonsult, jobbmatchare, jobbcoach etc. Oavsett hur ni arbetar inom ert företag och vilken arbetstitel du har så är syftet med verksamheten att hjälpa arbetssökande till en sysselsättning. Det är ett faktum som gäller alla som arbetar inom kompetensmatchning och en gemensam utgångspunkt för alla som arbetar inom området.
I den här övningen ska du med stöd av en rad frågeställningar genomföra en kartläggning av din vardag i arbetet för att få en bättre förståelse för vilka moment din roll består av i dagsläget. Lägger du större delen av veckan på administration, eller har du hittat en bra balans mellan prospektering, coaching och administration? Hur ser fördelningen ut mellan dina olika arbetsuppgifter, lägger du mer tid på vissa uppgifter än andra och kan du hitta några utvecklingsområden eller möjligheter till omstrukturering för att få en enklare, hållbar och mer målinriktad vardag?
Syfte och mål: Syftet med övningen är att få en överblicksbild av din arbetsvecka och en fingervisning om hur du i stora drag fördelar din tid under veckan. Detta för att få en ökad förståelse för din egna roll och vilka beståndsdelar denna består av. Målet är att efter kartläggningen ha identifierat utvecklingsområden i din egna roll och en möjlighet för dig att strukturera och effektivisera din arbetsvecka om så önskas.
Genomförande: Övningen består av tre delar där vardera del görs på egen hand eller tillsammans med en kollega. HItta ett sätt att genomföra övningen som passar dig, avsätt några minuter under dagen eller ta dig en stund i slutet på dagen och skriv ner dina tankar. Ta dig tiden.
Ont om tid? Att göra något är bättre än att göra inget. Om du upplever det svårt att hitta eller att skapa tiden för övningsuppgiften i sin helhet finns en förenklad variant av övningen i slutet av detta kursmaterial.
Kartlägg vilka moment en vanlig arbetsvecka består av för dig. Anteckna ner vilka moment som förekommer och hur du fördelar dessa under en vecka. Detta kan exempelvis vara interna möten, samtal med deltagare, företagsmöten, prospektering, föreläsningar, intervjuer, administration etc.
Försök kartlägga momenten och kategorisera dessa så det blir lättare att få en överblick.
Har du något planerat du skjuter framför dig eller prioriterar bort?
Hur mycket tid lägger du på varje moment under en vecka? Räkna ut ungefär hur många timmar du lägger på de olika momenten. Detta bör ge dig en fingervisning om hur fördelningen ser under en vanlig arbetsvecka för dig.
Anteckna ner i fallande rangordning vilket moment du lägger mest tid på under veckan samt vilket du lägger minst tid på.
När du nu har kartlagt en vanlig arbetsvecka för dig och brutit ner den olika moment så får du också en överblicksbild hur du fördelar din tid under en vecka. Detta kan ge dig en fingervisning om hur du prioriterar eller strukturerar din tid men kan givetvis se väldigt olika ut från vecka till vecka.
Reflektera över följande:
Var ligger tyngdpunkten för min roll just nu? Vad lägger jag mest tid på under en vecka?
Fungerar denna fördelning för mig eller skulle jag vilja se till att jag får mer tid över till andra moment?
Vad kan jag göra för att få en annan fördelning? Ex. strukturera om samtal med deltagare eller ändra mitt upplägg kring hur jag jobbar med företagskontakter.
Finns det några återkommande moment under en vecka eller månad jag behöver ta ställning till i min planering?
Vad ger mig energi och vad tar energi, kan jag styra mitt arbete för att balansera detta?
Har jag identifierat några utvecklingsområden som är nödvändiga för mig att utvecklas i min roll?
Finns någon jag kan diskutera med för att få nya infallsvinklar?
Övningsuppgift i snabbformat:
Reflektera över följande:
Var ligger tyngdpunkten för min roll just nu? Vad lägger jag mest tid på under en vecka?
Fungerar denna fördelning för mig eller skulle jag vilja se att jag får mer tid över till andra moment?
Vad kan jag göra för att få en annan fördelning? Ex. strukturera om samtal med deltagare eller avsätta tid för företagskontakter.
Har jag identifierat några utvecklingsområden som är nödvändiga för mig att utvecklas i min roll?
Diskussionsuppgift – Sälj inom kompetensmatchning, Del 1
Introduktion: En viktig del i försäljningsprocessen är att ha förståelse för vad du erbjuder kunder och på vilket sätt du kan hjälpa dom. Därav är det absolut nödvändigt att ha en klar bild över vad du faktiskt säljer till kunden. Lika viktigt är det att det finns en samsyn internt inom organisationen om vad ni säljer, hur ni säljer det och på vilket sätt det ska hjälpa arbetsgivare och arbetssökande. Genom att ha ett tydligt erbjudande till arbetsgivare och organisationer så kommer det också hjälpa dig och din organisation att öka resultaten och öka samarbetet ytterligare, både internt och externt. Det är därför oerhört viktigt att man inom organisationen får samsyn och gemensamt diskuterar vad det är vi faktiskt säljer och vad vi vill erbjuda arbetsgivare.
Syfte och mål: Syftet med denna uppgift är skapa en dialog kring vad det är vi faktiskt säljer, vad är det vi erbjuder till arbetsgivare och kandidater? Målet är att skapa en samsyn från individnivå till organisationsnivå om vad vi vill och kan erbjuda och på vilket sätt vi levererar vårt erbjudande.
Genomförande: Övningen genomförs med fördel med hela arbetsgruppen men kan också genomföras i par för att utbyta erfarenheter, eller individuellt som en reflektionsuppgift. Om övningen genomförs i grupp, utse en person som går igenom frågorna och skriver ner gruppens erfarenheter och slutsatser som underlag för fortsatta dialoger och uppföljning.
Ont om tid? Att göra något är bättre än att göra inget. Om du upplever det svårt att hitta eller att skapa tiden för diskussionsuppgiften i sin helhet finns en förenklad variant av övningen i slutet av detta kursmaterial.
Övningen syftar till att få en helhetsbild över vad du som enskild medarbetare och vad ni gemensamt som arbetsgrupp uppfattar att ni säljer. Vad är det konkret du erbjuder kunder? Har hela arbetsgruppen samma uppfattning? Erbjuder ni samma saker till kunderna eller finns det skillnader? Har ni ett paketerat erbjudande som ni nyttjar (finns det en tydlighet i hur erbjudandet beskrivs eller kanske marknadsföringsmaterial)? Och finns det ytterligare saker ni vill lägga till i det ni erbjuder, exempelvis om ni inom organisationen har resurser och andra verksamheter inom bemanning, rekrytering eller arbetsplatskartläggningar. Har ni andra samarbetspartners som kan vara aktuella att involvera?
Använd följande frågor som diskussionsunderlag:
Reflektionsövning i snabbformat:
Reflektera över följande frågor
Vad är det ni konkret erbjuder arbetsgivare? Har ni ett genomtänkt och paketerat erbjudande?
Skiljer sig uppfattningen om vad ni säljer emellan er kollegor, och i såna fall, på vilket sätt?
Finns det delar i ert erbjudande idag som ni saknar eller vill ta bort?
Hur upplever ni att era kunder och arbetsgivare ser på ert erbjudande i dagsläget? Är ert erbjudande så tydligt att man förstår vad ni säljer?
Finns det behov av att formulera och paketera om erbjudandet i dagsläget?
Vad blir nästa steg?
Svara på frågorna nedan för att slutföra din utbildning
Här finns allt utbildningsmaterial tillgängligt om du vill repetera någon del eller ta med dig i det dagliga arbetet. Tänk på att du när som helst även kan gå tillbaka och titta på utvalda delar av utbildningsfilmen.
Du kan efter genomförd utbildning komma att få en förfrågan om att lämna feedback. Detta är helt anonymt och vi uppskattar återkopplingen. Har du önskemål om nya utbildningar, workshops eller annat stöd material är du välkommen att dela med dig.
Imponerande! Du har genomfört utbildningen och fått samtliga rätt på valideringstestet!