Välkommen till en av Skillpartners utbildningsmoduler inom Sälj. Flexibla utbildningslösningar utformade för att passa dina förutsättningar i den dagliga verksamheten.
Introduktion: Utbildningsmodulen “Bemästra invändningar och avslut” är en utbildningsmodul med inriktning sälj inom matchning. Utbildningen “Bemästra invändningar och avslut” syftar till öka kunskapen kring olika avslutningsmetoder och invändningar som kan uppstå under möten. Modulen ger information om hur du på ett professionellt sätt i ditt uppdrag kan bemöta, förstå och hantera invändningar för att skapa trygga och långsiktiga samarbeten.
Syfte och mål: Utbildningen syftar till att ge konkreta verktyg, kunskap och strategier kring hanteringen av invändningar och avslutsmetoder. Målet är att skapa ökade förutsättningar för långsiktiga samarbeten med ett huvudfokus kring kompetensmatchning.
Anpassning: Tänk på att anpassa utbildningen efter dina behov och förutsättningar. Rådgör med din chef vid funderingar kring att göra övningarna enskilt eller i grupp. Använd de verktyg som erbjuds på ett sätt som passar dig och din personlighet. Utmana dig själv och ta stöd av dina kollegor för att utvecklas tillsammans.
Utbildningsfilm – Bemästra invändningar och avslut Del 2
Den andra delen är inriktad på konkreta tips och verktyg att använda i den aktiva kontakten och bokningen av mötet. Det interna samarbetet har en viktig roll med sambesök som verktyg. Tidsåtgång – 25 minuter
Övningsuppgift – Invändningar
Arbeta med dina förberedelser för invändningshantering. Du kommer utgå från möten med arbetsgivare, deltagare eller interna möten inom er organisation och nyttja dig av modellen lyssna, fråga, bekräfta, besvara och be om accept under mötet
Diskussionsuppgift – Möta invändningar
Avsätt tid med en kollega eller arbetsgruppen för att diskutera hur man bäst kan arbeta för att stärka sig själv och gruppen i förmågan att förekomma, möta och hantera invändningar.
Här finns tillgång till samtligt kursmaterial i filformat:
Bemästra invändningar och avslut – Del 2
Utbildningsfilm – Bemästra invändningar och avslut Del 2
Den andra delen är inriktad på konkreta tips och verktyg att använda i den aktiva kontakten och bokningen av mötet. Det interna samarbetet har en viktig roll med sambesök som verktyg.
Tidsåtgång – 21 minuter
Du kan pausa pågående utbildning och även gå tillbaka när du vill för att uppdatera dina kunskaper. Använd gärna kapitelförteckningen om det är något särskilt stycke du vill gå tillbaka till och lyssna på igen.
Övningsuppgift – Bemästra invändningar och avslut, Del 2
Introduktion: För att bli bättre på att hantera invändningar är det viktigt att du förbereder dig inför dina möten. Du kan minska risken för att hamna i olika fallgropar vid invändningar om du har förståelse för vad du kan erbjuda, vilka resurser du har att tillgå och förståelse för motpartens situation.
I denna övning kommer du att få arbeta med förberedelser för invändningshantering vid ett kommande möte. Utgå från möten med arbetsgivare, deltagare eller interna möten inom er organisation. Vilka invändningar kan uppstå under mötet samt hur kan du använda dig av modellen lyssna, fråga, bekräfta, besvara och be om accept under mötet?
Syfte och mål: Syftet med övningen är att skapa en förståelse för hur du kan förbereda din invändningshantering redan innan mötet. Genom goda förberedelser blir det också enklare att anamma modellen lyssna, fråga, bekräfta, besvara och be om accept under själva mötet. Målet med övningen är att skapa förståelse för vad invändningshantering är, hur du kan förbereda dig inför dina möten samt skapa en rutin inför dina möten.
Genomförande: Övningen genomförs självständigt eller med en kollega. Testa sedan invändningshantering enligt övningens instruktioner. Tänk på att välja ett lämpligt möte utifrån övningens syfte och om ni väljer att genomföra övningen gemensamt med en kollega. Övningen är fördelad i tre delar.
Ont om tid? Att göra något är bättre än att göra inget. Om du upplever det svårt att hitta eller att skapa tiden för övningsuppgiften i sin helhet finns en förenklad variant av övningen i slutet av detta kursmaterial.
I det första steget ska du välja ut ett kommande möte som du ska genomföra. Välj ut ett möte som är relevant kopplat till övningens syfte. Välj ett möte där du får nytta av modellen lyssna, fråga, bekräfta, besvara och be om accept vid invändningshanteringen och möjlighet att verkligen arbeta med dina förberedelser inför mötet.
Välj ut ett möte. Du kan utgå från ett av de nedanstående mötesalternativen:
I det andra steget ska du så gott det går förbereda inför ditt kommande möte. Försök att identifiera vilka invändningar som rimligtvis kan dyka upp under ditt möte och hur du ska kunna bemöta dessa under ett möte.
Utgå från följande frågeställningar:
Stötte du på några invändningar under ditt möte? Var det invändningar som du förväntade dig skulle dyka upp enligt dina förberedelser? Var det några invändningar som du inte hade räknat med? Fick du nytta av modellen lyssna, fråga, bekräfta, besvara och be om accept när du stötte på invändningar? Använd frågorna nedan för att reflektera vidare kopplat till att använda invändningshantering:
Efter mötet – Reflektera
1. Välj ett möte
2. Reflektera över ditt mål med mötet och vilka sannolika invändningar som kan dyka upp.
3. Reflektera över vilken kunskap, verktyg eller resurser du behöver för att bemöta invändningarna.
4. Genomför mötet
Reflektera på egen hand efter mötet, vad gick bra och vad vill du utveckla?
Diskussionsuppgift – Bemästra invändningar och avslut Del 2
Introduktion: Att möta invändningar är både en sund och helt naturlig del i en säljprocess. En invändning är i grunden en köpsignal och ett tecken på att kunden håller på att försöka skapa en uppfattning om ditt erbjudande. När invändningarna består av frågor är det en tydlig signal om intresse, om det inte finns intresse skulle antagligen ingen fråga komma alls.
Utmaningen blir att lära sig att hantera och tyda invändningarna för att särskilja det som är äkta invändningar och det som är köpsignaler. Vill man jobba långsiktigt med relationsskapande sälj är det viktigt att komma ihåg att utgå ifrån kunden och lyssna. Genom att skapa förståelse för invändningarna kan vi hjälpa kunden att hitta de bästa lösningarna.
Syfte och mål: Syftet med denna övning är att starta en dialog om hur man på ett framgångsrikt och givande sätt kan bemöta de invändningar som kan uppkomma vid bland annat mötessituationer. Vilka styrkor och utmaningar det kan finnas för dig och för gruppen och hur kan ni växa tillsammans. Målet är att skapa ökad förståelse för hur man kan arbeta med och utveckla invändningshantering och hur man genom erfarenhetsutbyten och reflektion kan använda detta i sitt dagliga arbete.
Genomförande: Övningen genomförs med fördel med hela arbetsgruppen men kan också genomföras i par för att utbyta erfarenheter, eller individuellt som en reflektionsuppgift. Om övningen genomförs i grupp, utse en person som går igenom frågorna och skriver ner gruppens erfarenheter och slutsatser som underlag för fortsatta dialoger. Reflektionsövningen består av två delar.
Ont om tid? Att göra något är bättre än att göra inget. Om du upplever det svårt att hitta eller att skapa tiden för diskussionsuppgiften i sin helhet finns en förenklad variant av övningen i slutet av detta kursmaterial.
Vi kommer genomföra denna reflektionsuppgift med utgångspunk ur invändningar i mötet med externa företag och arbetsgivarorganisationer. Önskar man fördjupa sig vidare kan frågeställningarna kan även med fördel användas med fokus mot invändningar i möten med kandidater och deltagare i arbetsmarknadsprogram.
Reflektera kring följande frågeställningar kopplat till arbetsgivarperspektivet:
Vilka invändningar har du eller ni mött i kontakten med arbetsgivare/företag?
Vilka invändningar uppkom?
Känner ni igen några av de vanliga invändningarna vi nämner i utbildningen?
Vid vilka situationer uppkom invändningarna?
Vid bokningen av mötet?
Under mötet?
Vid presentationen av kompetens?
Andra tillfällen?
Invändningar kan grovt kategoriseras utifrån tre olika “grundskäl”:
– Emotionella skäl
– Strategiska skäl
– Praktiska skäl
De invändningar du eller ni mött, vilket av grund-skälen skulle du eller ni säga att de grundar sig i?
Invändningar som hanteras på ett bra sätt gör relationen mellan säljaren och köparen starkare, och det gör det även lättare för oss som säljare att anpassa samarbetet för att matcha kundens behov bättre. En köpsignal är en invändning som handlar om att erbjudandet behöver tydliggöras eller anpassas för att det ska passa just ert samarbete.
Exempelvis: “Jag har inte råd att anställa någon just nu” eller “jag har inte tid att hålla i någon rekrytering nu”. Dessa invändningar antyder att ett samarbete skulle kunna vara aktuellt men att processen behöver anpassas för att matcha kundens förutsättningar, eller att anställningen kanske behöver ske med hjälp av ett anställningsstöd.
Utgå från dina eller era tidigare erfarenheter av invändningar och reflektera:
I utbildningen nämner vi några vanliga fallgropar man kan hamna i när man möts av invändningar:
– Att bli defensiv eller ge upp
– Att man överlovar
– Att man pratar för mycket
Reflektera: I vilka lägen riskerar du att hamna i någon av dessa? Har du erfarenhet av någon situation där du hamnat i en eller flera av dessa fallgropar?
För att skapa en gynnsam invändningshantering förespråkar vi ett tillvägagångssätt som grundar sig i att:
Lyssna – Fråga – Bekräfta – Besvara – Be om accept
Reflektera: För att starta ett samarbete med en kund som känner sig trygg behöver invändningar mötas. Vad har du eller ni för positiva upplevelser där kundens invändningar kunnat mötas på ett framgångsrikt sätt?
Hur kan du eller ni samarbeta och träna för att utvecklas i er invändningshantering framöver?
Vilka invändningar har du eller ni mött i kontakten med arbetsgivare/företag?
– Vilka invändningar har du eller ni mött i kontakten med företag?
– Vid vilka situationer uppkom invändningarna?
– Vilket tolkar du eller ni som grundskälet till invändningarna?
– Var dom emotionella, strategiska eller praktiska?
Invändningar som hanteras på ett bra sätt gör relationen mellan säljaren och köparen starkare, och det gör det även lättare för oss som säljare att anpassa samarbetet för att matcha kundens behov bättre.
– Vilka fallgropar har du erfarenhet över att kunna hamna i?
– Vilka positiva upplevelser har du av att hantera kundens invändningar eller oro? Vilka är din styrkor?
– Hur kan du eller ni samarbeta och träna för att utvecklas i er invändningshantering framöver?
Svara på frågorna nedan för att slutföra din utbildning
Här finns allt utbildningsmaterial tillgängligt om du vill repetera någon del eller ta med dig i det dagliga arbetet. Tänk på att du när som helst även kan gå tillbaka och titta på utvalda delar av utbildningsfilmen.
Du kan efter genomförd utbildning komma att få en förfrågan om att lämna feedback. Detta är helt anonymt och vi uppskattar återkopplingen. Har du önskemål om nya utbildningar, workshops eller annat stöd material är du välkommen att dela med dig.
Imponerande! Du har genomfört utbildningen och fått samtliga rätt på valideringstestet!