Välkommen till en av Skillpartners utbildningsmoduler inom Matchning. Flexibla utbildningslösningar utformade för att passa dina förutsättningar i den dagliga verksamheten.
Introduktion: Utbildningsmodulen “Rusta för företagsmötet” är en utbildningsmodul med inriktning sälj inom matchning. Hur gör man för att förbereda sig på ett sätt som maximerar möjligheterna på det kommande mötet, utan att för den delen gå till överdrift? Vi kommer i denna modul ha huvudfokus på mötets tre första delar där vi börjar med inledningen och sedan djupdyker in i behovsanalysen som leder fram till lösningsfasen. Vi kommer lyfta två modeller inom frågeteknik som har hög relevans inom försäljning där rollen som säljare går mot att vara en rådgivande partner och som grundar sig i ett huvudfokus kring behovsanalysen.
Syfte och mål: Utbildningen syftar till att ge konkreta verktyg, tips och strategier kring utförandet av säljande möten med ett fokus på långsiktiga relationer. Efter genomförd utbildning har man tagit del av kunskaper kring innebörden av mötets olika delar, olika modeller inom frågeteknik och försäljningsmetodik samt att du har ett förberett frågebatteri till dina kommande möten.
Anpassning: Tänk på att anpassa utbildningen efter dina behov och förutsättningar. Rådgör med din chef vid funderingar kring att göra övningarna enskilt eller i grupp. Använd de verktyg som erbjuds på ett sätt som passar dig och din personlighet. Utmana dig själv och ta stöd av dina kollegor för att utvecklas tillsammans.
Utbildningsfilm – Rusta för företagsmötet
Utbildningsfilmen innehåller information om mötets olika delar med ett huvudfokus på behovsanalys och lösningsfasen. Vi berättar om frågeteknik och försäljningsmetodik enligt modellerna DABA och SPIN samt ger tips och råd kring det fysiska VS det digitala mötet.
Tidsåtgång – 20 minuter
Övningsuppgift – Lär dig SPIN och DABA i praktiken
Arbeta självständigt eller tillsammans med en kollega för att hitta den struktur och den frågeteknik som passar just dig som säljare. Avsätt tid eller kombinera övningen med det dagliga arbetet.
Diskussionsuppgift – Bygg ett frågebatteri
Avsätt tid med en kollega eller arbetsgruppen för att diskutera och skapa frågebatterier som matchar er verksamhet och de branscher ni jobbar mot.
Extramaterial
Exempel på frågor att använda i ett frågebatteri baserat på modellerna SPIN och DABA.
Frågor och feedback
Vänligen kontakta aktuell kontaktperson på Skillpartner vid frågor eller funderingar kopplat till utbildningen och de verktyg som erbjuds. Vi välkomnar feedback, dela gärna med dig!
Här finns tillgång till samtligt kursmaterial i filformat:
Rusta för företagsmötet
Utbildningsfilmen innehåller information om mötets olika delar med ett huvudfokus på behovsanalys och lösningsfasen. Vi berättar om frågeteknik och försäljningsmetodik enligt modellerna DABA och SPIN samt ger tips och råd kring det fysiska VS det digitala mötet.
Tidsåtgång – 28 minuter
Du kan pausa pågående utbildning och även gå tillbaka när du vill för att uppdatera dina kunskaper. Använd gärna kapitelförteckningen om det är något särskilt stycke du vill gå tillbaka till och lyssna på igen.
Övningsuppgift – Rusta för företagsmötet
Introduktion: För att lyckas bra med en behovsanalys är träning nyckeln. Att träna på att lyssna och att fråga, men även i att hitta en fungerande struktur i samtalets upplägg. Struktur inom försäljning och struktur i säljmöten kopplas ofta samman med olika sälj-modeller.
I den här övningen kommer du ha möjligheten att fördjupa dig i modellerna:
SPIN
DABA
Olika modeller kan lämpa sig olika bra beroende på vilken bransch du är i eller vilken typ av kund du bearbetar. Vilka frågor just du ställer och hur du kombinerar olika modeller kommer också bero på säljstil och personlighetstyp, så träna och variera tills du hittar den kombination och metod som passar just dig bäst.
Syfte och mål: Syftet med övningen är att omsätta kunskaper kring modellerna SPIN och DABA till praktiskt användande anpassat till dig som person och din säljstil. När övningen är genomförd har du en struktur i dina säljsamtal och i din behovsanalys som främjar relationsbaserad försäljning och långsiktiga samarbeten.
Genomförande: Övningen består av tre delar där vardera del görs på egen hand eller tillsammans med en kollega. Genomför övningen i samband med att du ska besöka en arbetsgivarkontakt eller kund, alternativt planera in ett fiktivt möte med en kollega eller chef för att träna. Tidsåtgången kommer variera beroende på dina tidigare erfarenheter kopplat till försäljning och frågeteknik, men sätt gärna en tidsgräns för dig själv för en naturlig brytpunkt och för att komma vidare till nästa del. Anpassa hur djupgående övningen blir efter dina tidigare erfarenheter och nuläge.
Ont om tid? Att göra något är bättre än att göra inget. Om du upplever det svårt att hitta eller att skapa tiden för övningsuppgiften i sin helhet finns en förenklad variant av övningen i slutet av detta kursmaterial.