Välkommen till en av Skillpartners utbildningsmoduler inom Sälj. Flexibla utbildningslösningar utformade för att passa dina förutsättningar i den dagliga verksamheten.
Introduktion: Utbildningsmodulen “Från prospekt till möte” är en utbildningsmodul med inriktning sälj inom matchning. Begreppet prospektering syftar till att ta fram och kartlägga potentiella idealkunder. Utbildningen består av två delar med fokus på prospektering av kundkontakter och hur man på ett personligt anpassat sätt kan ta sig från prospektering-fasen till konkreta bokade möten.
Att sälja inom matchning handlar om att hitta hållbara matchningar och att lyssna till behov, både hos arbetsgivare och arbetssökande. Ett bokat möte är ett viktigt steg på vägen till att ta reda på behoven som du kan hjälpa till att lösa!
Syfte och mål: Utbildningen syftar till att ge konkreta verktyg, tips och strategier kring kundbearbetning och hantering av arbetsgivarkontakter. Efter genomförd utbildning har man tagit del av kunskaper kring innebörden av prospektering av möjliga kunder samt hur man kan anpassa sina strategier beroende på olika utgångspunkter.
Anpassning: Tänk på att anpassa utbildningen efter dina behov och förutsättningar. Rådgör med din chef vid funderingar kring att göra övningarna enskilt eller i grupp. Använd de verktyg som erbjuds på ett sätt som passar dig och din personlighet. Utmana dig själv och ta stöd av dina kollegor för att utvecklas tillsammans.
Utbildningsfilm – Från prospekt till möte Del 2
Den andra delen är inriktad på konkreta tips och verktyg att använda i den aktiva kontakten och bokningen av mötet. Det interna samarbetet har en viktig roll med sambesök som verktyg.
Tidsåtgång – 25 minuter
Övningsuppgift – Boka ett sambesök
Boka tillsammans med en kollega ett besök hos ett nytt eller gammalt prospekt för att genomföra ett gemensamt kundmöte. Avsätt tid eller kombinera övningen med det dagliga arbetet.
Diskussionsuppgift – Du och deltagaren
Avsätt tid med en kollega eller arbetsgruppen för att diskutera hur man bäst kan arbeta tillsammans med deltagare för att de ska bli en aktiv del i prospekteringen.
Extramaterial
Exempel på “talstolpar”.
Här finns tillgång till samtligt kursmaterial i filformat:
Från prospekt till möte – Del 2
Denna utbildningsfilm är inriktad på konkreta tips och verktyg att använda i den aktiva kontakten och bokningen av mötet. Det interna samarbetet har en viktig roll med sambesök som verktyg.
Tidsåtgång – 26 minuter
Du kan pausa pågående utbildning och även gå tillbaka när du vill för att uppdatera dina kunskaper. Använd gärna kapitelförteckningen om det är något särskilt stycke du vill gå tillbaka till och lyssna på igen.
Övningsuppgift – Från prospekt till möte, Del 2
Introduktion: Oavsett hur din tidigare erfarenhet inom försäljning eller rekrytering ser ut så finns mycket att hämta från dina kollegor och din organisation.
Ett sambesök innebär att man bjuder med en kollega, ett säljstöd eller en chef ut på sitt kundmöte. Redan i din prospektering av kunden kan du fundera på om det kan vara aktuellt med ett sambesök ur ett taktiskt perspektiv.
Syfte och mål: Syftet med övningen är att du ska öka din kunskap om när ett sambesök kan vara lämpligt och hur ett sådant möte kan struktureras. Vidare syftar övningen till att du ska få en ökad kännedom om det värde ett planerat sambesök kan ge både kunden men också dig själv och den egna organisationen. Målet med övningen är att du använder sambesöket som en möjlig organisatorisk resurs i dina egna kundmöten för att påbörja eller stärka en kundrelation.
Genomförande: Övningen genomförs gemensamt med exempelvis en kollega där du individuellt ansvarar för att planera in ett kundmöte som kollegan blir medbjuden på. Ni ska sedan innan mötet gemensamt planera sambesöket och komma överens om en struktur och ett mål med mötet. Utvärdera sedan tillsammans vad ni fick ut från mötet.
Ont om tid? Att göra något är bättre än att göra inget. Om du upplever det svårt att hitta eller att skapa tiden för övningsuppgiften i sin helhet finns en förenklad variant av övningen i slutet av detta kursmaterial.
Planera ert gemensamma kundmöte utifrån följande punkter:
Utvärdera – Diskutera följande punkter efter ni genomfört kundmötet:
Vad är nästa steg?
1. Boka ett möte med en utvald arbetsgivare
2. Bjud med en kollega till mötet
3. Diskutera hur ni vill lägga upp mötet och vem som ansvarar för vad
Utvärdera – Hur gick mötet?
Diskussionsuppgift – Från prospekt till möte, Del 2
Introduktion: Vi stöttar i många fall våra deltagare i att ta spontana kontakter med arbetsgivare för att skapa möjligheter inom den så kallade dolda arbetsmarknaden. Hur kan man arbeta med sina deltagare för att vara resultatfokuserad och samtidigt tidseffektiv?
Finns det arbetssätt för att effektivisera denna del i prospekteringen, och gör det någon skillnad om man själv eller deltagaren kontaktar företagen? Kan man hjälpas åt för att vidga det egna nätverket samtidigt som deltagaren fortsätter att äga sitt jobbsökarprojekt?
Syfte och mål: Syftet med denna övning är att starta en dialog om hur deltagaren kan bli aktiv i sin egna prospektering och mötesbokning samt vilka styrkor och utmaningar det kan finnas för dig och för deltagaren. Målet är att skapa ökad förståelse för hur man kan arbeta med och utveckla denna aktivitet och hur man kan implementera detta i sitt dagliga arbete.
Genomförande: Övningen genomförs med fördel med hela arbetsgruppen men kan också genomföras i par för att utbyta erfarenheter, eller individuellt som en reflektionsuppgift. Om övningen genomförs i grupp, utse en person som går igenom frågorna och skriver ner gruppens erfarenheter och slutsatser som underlag för fortsatta dialoger.
Ont om tid? Att göra något är bättre än att göra inget. Om du upplever det svårt att hitta eller att skapa tiden för diskussionsuppgiften i sin helhet finns en förenklad variant av övningen i slutet av detta kursmaterial.
Hur kan man tillsamman med deltagarna/kandidaterna frigöra mer tid till aktiva kontakter med arbetsgivare?
Använd följande frågor som diskussionsunderlag:
Styrkor och utmaningar:
Kontakter och möten:
Coaching och utveckling:
Avslutning och sammanställning:
Vad blir nästa steg?
1. Hur skulle du kunna samarbeta i kontakterna med arbetsgivare med dina arbetssökande?
Hur skulle samarbetet gå till, vem tar kontakten och hur?
2. Vad är syftet?
Att tillvarata kompetenser, nätverk eller för att spara tid? Någon annan anledning?
3. Vad blir nästa steg?
Välj en kandidat där ni kan ha nytta av varandra nätverk eller kompetens.
Svara på frågorna nedan för att slutföra din utbildning
Här finns allt utbildningsmaterial tillgängligt om du vill repetera någon del eller ta med dig i det dagliga arbetet. Tänk på att du när som helst även kan gå tillbaka och titta på utvalda delar av utbildningsfilmen.
Du kan efter genomförd utbildning komma att få en förfrågan om att lämna feedback. Detta är helt anonymt och vi uppskattar återkopplingen. Har du önskemål om nya utbildningar, workshops eller annat stöd material är du välkommen att dela med dig.
Imponerande! Du har genomfört utbildningen och fått samtliga rätt på valideringstestet!