Välkommen till en av Skillpartners utbildningsmoduler inom Sälj. Flexibla utbildningslösningar utformade för att passa dina förutsättningar i den dagliga verksamheten.
Introduktion: Utbildningsmodulen “Säljande förhållningssätt” är en utbildningsmodul med inriktning sälj inom matchningsverksamheter med fokus på förhållningssätt. Begreppet förhållningssätt används ofta när man pratar om en inställning och attityd till något, en persons “varande” i olika situationer. Verktygen och innehållet i utbildningen fokuserar mot hur man kan jobba för att utveckla eller skapa ett säljande förhållningssätt i sitt dagliga arbete anpassat efter dig som individ.
I utbildningen tar vi upp vad ett säljande förhållningssätt innebär i praktiken, hur man kan reflektera kring den egna rollen och analysera vanor och eventuella ovanor. Att hitta sin egna vardag med ett säljande förhållningssätt och en balans som blir hållbar i längden.
Syfte och mål: Utbildningen syftar till att ge konkreta verktyg, tips och strategier kring att analysera den egna rollen och att skapa eller utveckla ett hållbart arbetssätt med ett gynnsamt förhållningssätt kring sälj. Efter genomförd utbildning har man tagit del av kunskaper kring hur man skapar och påverkar vanor för att skapa en vardag med ett naturligt säljande förhållningssätt.
Anpassning: Tänk på att anpassa utbildningen efter dina behov och förutsättningar. Rådgör med din chef vid funderingar kring att göra övningarna enskilt eller i grupp. Använd de verktyg som erbjuds på ett sätt som passar dig och din personlighet. Utmana dig själv och ta stöd av dina kollegor för att utvecklas tillsammans.
Utbildningsfilm – Säljande förhållningssätt
FIlmen är inriktad på innebörden av förhållningssätt kopplat till sälj, hur man skapar medvetenhet kring vanor och hur man kan jobba med att analysera den egna rollen och arbetssätt för att skapa en hållbar vardag.
Tidsåtgång – 23 minuter
Övningsuppgift – Min roll och mina vanor
Arbeta självständigt eller tillsammans med en kollega för att kartlägga din vardag kopplat till sälj och reflektera kring hur dina vanor hjälper eller stjälper dig. Avsätt tid och kombinera övningen med det dagliga arbetet.
Diskussionsuppgift – Ett säljande förhållningssätt
Avsätt tid med en kollega eller arbetsgruppen för att diskutera hur man internt jobbar med att skapa förutsättningar för att naturligt och hållbart jobba med sälj.
Extramaterial
Lathund – Att skapa eller bryta en vana.
Här finns tillgång till samtligt kursmaterial i filformat:
Säljande förhållningssätt
Filmen är inriktad på innebörden av förhållningssätt kopplat till sälj, hur man skapar medvetenhet kring vanor och hur man kan jobba med att analysera den egna rollen och arbetssätt för att skapa en hållbar vardag.
Tidsåtgång – 23 minuter
Du kan pausa pågående utbildning och även gå tillbaka när du vill för att uppdatera dina kunskaper. Använd gärna kapitelförteckningen om det är något särskilt stycke du vill gå tillbaka till och lyssna på igen.
Övningsuppgift – Säljande förhållningssätt
Introduktion: Baserat på vår bakgrund, vår personlighet och våra värderingar har vi alla olika utgångspunkt kopplat till sälj och våra säljstilar kommer variera. Det påverkar även vår resa i hur vi kommer utveckla vårt förhållningssätt gällande försäljning.
De flesta som arbetar med arbetssökande och kompetensmatchning kan identifiera sig som antingen:
– Främst aktivt säljande med ett uppsökande arbetssätt fokuserat mot företag
– Främst rustande med ett coachande förhållningssätt fokuserat på människan
Om du idag identifierar dig som aktivt säljande, hur kan du göra för att fortsätta utvecklas i din säljande roll och hitta ett coachande förhållningssätt i din försäljning?
Om du identifierar dig som coach, hur ändrar du ditt arbetssätt till att bli mer säljande och lägga mer fokus på arbetsgivare?
Det stora fokuset i branschen har länge varit kontakten och coachandet av de arbetssökande, för att de själva ska frigöra sin potential och hitta sin lösning. För att nå fler långsiktiga matchningar behöver vi även börja coacha och rusta arbetsgivare till att ta tillvara på den tillgängliga kompetensen på arbetsmarknaden. Men för att göra det, behöver vi sälja in idéen, verktygen och vårt erbjudande.
Syfte och mål: Syftet med övningen är att omsätta kunskaper inom förhållningssätt och skapandet av vanor och rutiner till att forma ditt arbetssätt. Detta för att skapa en hållbar och balanserad vardag i arbetet med ett naturligt säljande förhållningssätt utvecklat och matchat efter de egna förutsättningarna.
När övningen är genomförd har du en färdig kartläggning och plan över ditt utvecklade arbetssätt och vilka vanor och rutiner du vill skapa och implementera i det dagliga arbetet. Ett säljande varande i arbetet som överensstämmer med dig som person.
Genomförande: Övningen består av tre delar där vardera del görs på egen hand eller tillsammans med en kollega. Avsätt tid för att genomför övningen eller fyll i den löpande under ditt dagliga arbete. Tidsåtgången kommer variera beroende på antal rutiner och vanor du vill skapa eller bryta och hur djupgående du vill göra din analys. Men vid avsättning av tid räkna med ca 30 minuter.
Ont om tid? Att göra något är bättre än att göra inget. Om du upplever det svårt att hitta eller att skapa tiden för övningsuppgiften i sin helhet finns en förenklad variant av övningen i slutet av detta kursmaterial.
När du börjar analysera ditt arbetssätt och din metod i coachning- och säljprocessen kommer du märka vilka uppgifter och vilket tillvägagångssätt du har en naturlig dragning mot. Kartlägg och reflektera kring ditt förhållningssätt för att hitta ett säljande varande som överensstämmer med dig som person.
Analys av den egna rollen
Kartlägg följande under ditt dagliga arbete:
(Kom ihåg att förhållningssätt inte är detsamma som personliga egenskaper eller personliga kvaliteter.)
När du slutligen fastställt ditt utgångsläge och har en bild av vilken utveckling du vill göra är det dags att börja jobba med förändringen. Vi människor söker generellt efter bekvämlighet och trygghet och skapar rutiner utifrån detta. Det har varit väsentligt för vår överlevnad i alla tider och i vår utveckling.
Att vi söker rutiner och trygghet är fortfarande lika sant som förr men däremot inte alltid lika gynnsamt utifrån de situationerna och förutsättningarna som finns idag.
Att utveckla ett beteende handlar inte bara om att bli medveten om vilka vanor/ovanor du har i olika sammanhang, det handlar om att implementera nya vanor som syftar till att främja ett beteende som ger en positiv effekt i din roll. Nya vanor skapas oftast omedvetet vilket innebär att det krävs en medvetenhet och reflektion för att få förståelse för de vanor du redan besitter i dagsläget. Det krävs även en aktiv process både för att välja ut och för att skapa nya vanor.
1. Reflektera
Reflektera över vilka dina starka sidor är i en säljande yrkesroll och vilka delar du skulle vilja utveckla.
2. Skapa fokusområden
Skriv ner de utvecklingsområden du vill fokusera på (Håll dig till högst två områden).
3. Gör en planering
Reflektera och gör en plan för hur du kan skapa rutiner och vanor för att främja dina utvecklingsområden.
Lyft gärna dina utvecklingsområden med närmsta chef för att få ett bollplank och stöd i ditt arbete. Vi rekommenderar också att följa upp dina valda utvecklingsområden under medarbetarsamtal för att du ska kunna få det stöd just du vill ha för att nå dina utvecklingsmål.
Diskussionsuppgift – Säljande Förhållningssätt
Introduktion: Hur ser förhållningssättet till sälj ut hos dig själv, i din närmaste arbetsgrupp och organisatoriskt idag? Är det något som har en positiv klang och handlar om att hjälpa och att bygga relationer, eller ger det en känsla av att kränga och vara påstridig? Är tanken på sälj något som ger energi och känns som ett naturligt inslag i arbetsdagen, eller skapar det en känsla av stress och obehag?
I en varierande roll där man ständigt behöver prioritera vad man lägger sin tid på är det viktigt att hitta en balans för att nå en hållbar vardag i arbetet. Vad vinner man på att ändra ett förhållningssätt och vad kostar det att ha det tidigare förhållningssättet kvar? Det är när man ställer vinsten mot kostnaden man har något att grunda beslutet om en eventuell förändring på.
Syfte och mål: Syftet med diskussionsuppgiften är att reflektera och skapa en nulägesbild kring den interna synen och förhållningssättet till sälj samt hur man tillsammans kan utveckla interna vanor och rutiner. Målet är att bygga ett underlag för att i nästa steg utveckla ett internt samarbete och ett arbetssätt som möjliggör att man på ett hållbart sätt kan skapa ett mer aktivt säljande förhållningssätt inom organisationen.
Genomförande: Övningen består av två delar där vardera del kan genomföras genom diskussion i grupp, med en kollega, medarbetare eller chef. Man kan även genomföra övningen individuellt som en reflektionsuppgift, alternativt som en kombination av de båda. Att man först på egen hand reflekterar och sedan tar med sina reflektioner och delar dessa tillsammans med arbetsgruppen.
Ont om tid? Att göra något är bättre än att göra inget. Om du upplever det svårt att hitta eller att skapa tiden för diskussionsuppgiften i sin helhet finns en förenklad variant av övningen i slutet av detta kursmaterial.
I “Säljande Förhållningssätt” lyfter vi fyra punkter man kan använda för att kartlägga och utveckla sitt nuvarande förhållningssätt kopplat mot sälj.
Dessa är:
1. Synliggöra
2. Kartlägga och konstatera
3. Identifiera ansvar
4. Acceptera
I denna del av diskussionsuppgiften kommer vi fokusera på de första två punkterna, att synliggöra och kartlägga förhållningssätt kopplat till sälj.
När utför vi säljande aktiviteter idag?
I arbetet med kompetensmatchning och i vår roll är vi både administratörer, coacher och säljare. Men när är det vi aktivt säljer i vår yrkesverksamma vardag och hur prioriterar vi? Att sälja kan vara allt ifrån att ringa så kallade samtal för mötesbokning och att aktivt sälja in en rekryteringsprocess, till att sälja in tanken med ett uppdaterat CV eller att få kollegan att följa med till den där nya lunchrestaurangen.
I vilka situationer säljer vi kopplat mot arbetsgivare?
På vilka sätt säljer vi mot denna grupp?
I vilka situationer säljer vi kopplat mot deltagare/kandidater?
På vilka sätt säljer vi mot denna grupp?
I vilka situationer säljer vi kopplat mot våra kollegor och den egna organisationen?
På vilka sätt säljer vi mot denna grupp?
Hur pratar vi kring sälj i närmaste arbetsgruppen/på kontoret och hur pratar man om sälj organisatoriskt?
Kartlägg på detaljnivå, vilka tankar är det som uppstår? Är ditt “varande” och din inställning olika beroende på olika säljsituationer eller faser kopplat till sälj. Var detaljerad och fortsätt gå djupare i påståenden kring eventuella rädslor och upplevda sanningar. Hur skulle du konstatera att ditt förhållningssätt påverkar dig? Är det gynnsamt eller inte?
När pratar vi om sälj?
I vilka sammanhang och former kommer sälj på tal?
Hur upplever du att känslan och attityden är kopplat till ämnet?
Vilka tankar är det som uppstår?
I nästa steg är det dags att reflektera, analysera och sammanställa. Detta för att kunna skapa konkreta uppslag på aktiviteter för att skapa ett hållbart och gynnsamt arbete med sälj i det dagliga arbetet.
Proaktivt: kopplat mot arbetsgivare, deltagare och internt.
Reaktivt: kopplat mot arbetsgivare, deltagare och internt.
Vilka förslag och ideer kan du själv genomföra?
Vilka kommer ni kunna genomföra i gruppen?
Vilka ideer och förslag behöver ni lämna vidare?
Vem följer upp ideerna och när?
Sammanställ sedan materialet och lyft det med närmsta chef, arbetsgruppen eller en kollega.
Svara på frågorna nedan för att slutföra din utbildning
Här finns allt utbildningsmaterial tillgängligt om du vill repetera någon del eller ta med dig i det dagliga arbetet. Tänk på att du när som helst även kan gå tillbaka och titta på utvalda delar av utbildningsfilmen.
Du kan efter genomförd utbildning komma att få en förfrågan om att lämna feedback. Detta är helt anonymt och vi uppskattar återkopplingen. Har du önskemål om nya utbildningar, workshops eller annat stöd material är du välkommen att dela med dig.
Imponerande! Du har genomfört utbildningen och fått samtliga rätt på valideringstestet!